dissabte, 31 d’octubre del 2009

Què he après fins ara?

1. He après a valorar la importància que tenen les TIC en la societat de la informació.

2. He après que hi ha diferents postures recolzades en diferents teories que expliquen les relacions entre tecnologia, ciència i societat i a diferenciar diferents maneres de concebre la Tecnologia Educativa.

3. He après que les tecnologies no poden canviar res per elles mateixes, sinó que cal un canvi d'actitud i mentalitat.

4. He après a valorar la necessitat d'aplicar les TE en els processos d'ensenyament i aprenentatge.

5. He après que he de tenir en compte per a dissenyar activitats d'ensenyament aprenetatge utilitzant les TIC seguint els criteris aportats per la psicologia (Gestal, constructivisme..), per la T. de Sistemes, per la T. de la comunicació i per T. de la informació.

6. He après a utilitzar noves eines tecnològiques per a la re presentació gràfica d'un esquema conceptual complex.

7.He après a compartir el propi coneixement utilitzant la Tecnologia i a valorar la seva importància per enriquir el procés d'aprenentatge.

8. He après a desenvolupar habilitats d’argumentació amb el recolzament d’eines tecnològiques.

9. He après i experimentat que tot aprenentatge ha de ser significatiu perquè aquest provoqui un canvi conceptual, i que les TE poden fer molt per ajudar-nos a fer aquest tipus d'aprenentatge.

divendres, 30 d’octubre del 2009

Revisió de l'avaluació Inicial.

El meu aprenentatge entorn les noves tecnologies és un procès de canvi conceptual fruit de les meves interaccions amb el context.
Si comparo les respostes de l'avaluació inicial amb les que donaria ara serien gran part d'elles diferents. D'altre banda si comparo el mapa conceptual de la relació de les CTS amb el realitzat a la minipac1.3, podem veure com la complexitat dels conceptes és més gran. Hi apareixen més conceptes i aquests estan reorganitzats.
Què ha passat perquè en un mes i escaig hi hagi hagut aquest canvi?
Hi ha hagut un aprenentatge. Un aprenentatge que va partir d'uns coneixaments previs que jo ja tenia i que s'han anant modificant a mesura que s'han anant incorporant altres conceptes i altres visions dels que ja tenia. La reorganització dels mateixos en la meva xarxa conceptual ha anat modificant-se en un procès de canvi conceptual fins a construir nous aprenentatges. Aqui cal destacar les interaccions amb el context on s'ha produït l'aprenentatge, el fòrum, el debat, les lectures d'informacions i la constrastació amb les meves experiències així com l'experientació pràctica en l'us de nous recursos i tecnologies per a la seva representació. Tot aixó ha estat possible perquè entre d'altres coses partiem d'un compromís cognitiu cap a l'aprenentatge, estava oberta a la incorporació de nous models.
Malgrat les dificultats i les pors inicials amb l'ajut d'un nou model d'aprenentatge i nou model de tutorització, puc afirmar que he experimentat un canvi conceptual al realitzar un aprenentage significatiu. Amb aquesta reflexió de la meva metacognició(consciencia del meu propi aprenentatge), puc concloure que el veritable aprenentatge és aquell que és significatiu per l'alumne donat que és l'unic que permet un canvi conceptual.

dijous, 29 d’octubre del 2009

Conceptes clau per entendre l'aprenentatge significatiu




Teoria del desenvolupament de l'aprenentatge significatiu

1.Parteix dels supòsits de:

. El coneixement es construeix fent re presentacions mentals d'aquest món a partir de les nostres interaccions amb aquest. Idea de contingut+idea del context.

. El sentit que construïm el món es troba a la ment.

. Cada ment és única per tant hi ha múltiples perspectives del món.

. El coneixement no es pot transmetre.Canvi paper del docent.

. Hi ha d'haver dissonància entre el que sap i el que observa de l'entorn per tenir desig de saber.

. El coneixement implica donar significat per tant aprendre és un diàleg intern i social. Per tant l'aprenenta ge pot entendre's com el canvi de al nostre relació amb la cultura del nostre context.

2.Es fonamenta en els principis de:

ACTIU.

CONSTRUCTIU

COL.LABORATIU

INTENCIONAL

CONVERSACIONAL

CONTEXTUALITZAT

REFLEXIU

3.El resultat de l'aprenentatge significatiu és:

. La construcció de models mentals. (representacions interconnectades de tot allò que un sap)

. La reorganització d'un model mental amb l'entrada de nova informació és el canvi conceptual.

. Ho afavoreix la utilització de múltiples eines.

. El canvi més significatiu és el intencional aquest ho és si hi ha compromís conceptual.

. La seva construcció permet la major relació conceptual.

. Podem modelar:

-coneixements dominants

-problemes

-sistemes

-històries

-simulacions cognitives.

4. Tipus d'aprenentatge basat en models

. simulacions

. resolució problemes

. xarxes semàntiques






Compartint cmap i imatge de l'aprenentatge significatiu.




Avui he compartit el meu mapa conceptual elaborat per l'informe de síntesi.

He après a penajr-lo en un espai públic per compartir arxius.

Estic redactant el meu canvi conceptual, però abans de continuar em vull parar a explicar-vos una cosa. Aquesta tarda a la feina, he rebut la visita d'un formador que vindrà al nostre centre a fer-nos un assessorament per l'optimització de l'ús de la recent pissarra digital arribada a l'escola. El que havia de ser una visita de 10 o 15 minuts per programar les sessions de l'assessorament s'ha convertit en una conversa dinàmica, interacitva, plena d'arguments que ha durat dos hores i més que haguès durat si més temps haguessim tingut. M'he sorprès com el meu aprenentage s'interacciona amb tot el que m'envolta, com en el meu canvi conceptual hi arriben influències del fòrum, de vosaltres companys i del consultor, però també de les experiències i informacions que estan presents a la meva feina, als mitjans de comunicació, quan navegant per internet he trobat aquesta imatge en toc d'humor que he volgut compartir al fòrum amb vosaltres. És com si l'aula2 s'haguès convertit en un gran escenari, el gran escenari que és el context en el que em moc cada dia.

dimecres, 28 d’octubre del 2009

Estic a mig camí. Què em queda?

La resposta podria ser em queda tot, si entenc que només acabo de començar amb aquest bateig a la nova manera de veure les TE. Però per ser pragmàtica crec que necessito saber on estic i què em falta per finalitzar amb èxit aquesta assignatura.

Comencem pel més inmediat o sigui la primera minipac obligatòria, la 2.1, anomenada del canvi concpetual.

1. Les intervencions als blogs de tres companys com a mínim.

2. Treball sobre el canvi conceptual:
2.1 Conceptes claus (intervenció al fòrum i argumentar)
2.2 Comparar coneixements prèvis i mapa coceptual de l'inici amb el de la minipac 1.3 i si han
canviat conceptes de l'avaluació inicial.
2.3 Representació gràfica del canvi conceptual (semblances i diferències entre els dos mapes).
2.4 Redacció del text de reflexió de forma argumentativa.
2.5 Graella d'autoavaluació.

dilluns, 19 d’octubre del 2009

Conclusions minipac 1.3

Els conceptes apresos no són pocs ni tampoc senzills, i encara més les seves multi relacions complexes.
Desprès d’aquest treball puc afirmar que el meu concepte sobre la Tecnologia i l’Educació ha canviat.
Durant el debat he pogut constatar les mancances que tenim, la majoria com a professionals de l’educació, envers les noves tecnologies. Sobretot en com encara enteníem el paper de les tecnologies a dins les escoles. Tot i simular estar d’un bàndol o altre, a la majoria en mancava arguments fonamentats, quèiem més d’un cop en els mites i argumentàvem citant autors, sense entendre en profunditat que els seus postulats anàvem més enllà que estar a favor o en contra de tenir un ordinador a l’aula. Per aquest motiu vaig triar el fil de discussió “Frida parla”, perquè hi vaig poder exposar la necessitat d’aquest canvi de mentalitat.
Conèixer les fonamentacions de la Tecnologia educativa m’ha fet veure la necessitat de tenir-les present cada vegada que dissenyo activitats d’ensenyament –aprenentatge, i no sols aquestes sinó també tot el conjunt del procés d’ensenyament aprenentatge.

mapa2


Aquest és el cmap entregat a la minipac 1-3. Resumeix el mòdul 1 i l'article de M. Domenech i J. Tirado. A més de contenir les conclusions del debat de les CTS.